Tips för bättre resultat för inlägg på sociala medier
Photo by Prateek Katyal on Pexels.com

Tips för bättre resultat för inlägg på sociala medier

Det kan vara en utmaning att vara uppdaterad på sitt företags sociala medier. Men egentligen behöver det inte vara så svårt. Här kommer några framgångsrika tips på hur du kan använda LinkedIn, Facebook, Instagram med mera. Såklart så är det så att det finns fler sätt att använda sociala medier en det som beskrivs här, så våga prova olika förhållningssätt och analysera resultatet.

Engagera din personal

Att använda sociala medier tar tid, så försök engagera din personal att vara delaktiga i detta allt mer viktiga arbete. För att det ska funka så behöver du en social media policy som förklarar ditt företags ståndpunkt angående olika frågor.

Policy för social media

Se till att adressera vad som får publiceras om ditt företag, var också tydlig med vad som inte bör hamna där. Se till att dina anställda förstår att de har en viktig uppgift när det gäller er sociala profil och att de måste använda sunt förnuft när det publicerar inlägg på olika sociala plattformar. Här är några punkter som din sociala media policy bör innehålla:

  1. Inlägg bör visa företagets positiva sidor!
  2. Inlägg bör aldrig innehålla rasistiska eller andra nedsättande formuleringar eller budskap.
  3. Normalt så bör inte inläggen ha religiösa, politiska budskap.
  4. Inläggen bör aldrig sätta företaget i dålig dager
  5. Kom ihåg att länka till företagets hemsida eller pågående kampanj för bättre ranking för internetsökningar.
  6. En #-tagg för personal, så blir det mer engagemang

Proffsigt och personliga inlägg

Inlägg om företaget, speciellt i företagets egna sociala medier, ska alltid vara med en proffsigt sätt. Är inlägget från en personlig kanal om företaget, bör inlägget inte vara för personliga eller innehålla dina egna åsikter. Men såklart får det vara trevliga inlägg som ger en följaren en inblick hur det är bakom kulisserna på ditt företag. Varför inte presentera dig själv eller dina medarbetare, hur ni arbetar med arbetsmiljöfrågor, säkerhet och kundservice. Visa upp dina duktiga medarbetare, för då kommer dina följare att se ditt företag som mer mänskligt.

Ytterligare tips:

  • Lägg ut presentationer av dina avdelningar.
  • Veckans tips, på hur man kan använda dina tjänster eller produkter på bästa sätt.
  • Filma hur dina receptionist tar emot glada kunder.

Ta bilder med din smartphone

Idag funkar de flesta kamerorna i smartphones för att ta bra bilder för dina sociala medier kanaler. Fundera på vad du vill få med och fundera på vad som kan komma med i bakgrunden på bilden för att undvika att fota missvisande eller irrelevanta delar av din verksamhet. Var noga med att inte fota personer som inte vill vara med på bild. Tänk på att smuts, öppna toalock, fulla soptunnor, smutsig disk osv inte sätter företaget i bästa dager. Med lite tankeverksamhet och planering så blir det riktigt bra.

Texter

Kom ihåg att vara enkel och kort med dina texter. Fokusera på vad inlägget innehåller och ta inte med information som inte har något med inlägget att göra. Texten får gärna vara rolig, lockande och vara rik på information. Ha med en relevant länk till din hemsida och skriv inte så mycket att mottagaren känner att de inte vill veta mer.

Ha rätt fokus

Det som skrivs på internet, stannar på internet. Så lägg ut relevant information om företagets produkter, tjänster och så vidare. Se till att kunder hamnar rätt när det går vidare från ditt inlägg. Försök ha en röd tråd i dina inlägg. SVARA alltid på kommentarer med frågor eller påståenden, av alla karaktärer.

Tagga dina inlägg

Man bör hashtagga inläggen, speciellt när man är enkel i sin digitala marknadsföring. Tagga inte för sådant som inte är relevant för inlägget, det blir bara negativt för följaren. Håll dig ifrån att tagga för mycket.

Länka till din hemsida

Man bör försöka länka sina inlägg till den rätta sidan på din hemsida, så följaren hamnar rätt på en gång och känner igen ämnet som togs upp i inlägget. Om landningssidan och inlägget är av hög relevans så kommer inlägget chanser för spridning vara betydligt större.

Lycka till med dina sociala inlägg.

Vill du få färdiga sociala inlägg till din digitala marknadsföring, kontakta Occidens.se idag.

Lämna ett svar